Kreativt firkløver udfordrer traditionerne

Kreativt firkløver udfordrer traditionerne - 1

En helvedes snestorm i Sibirien, trusler fra den russiske mafia og en kanotur på cirka 2000 kilometer i Alaska har været med til at give de fire i Miau Miau Factory hård hud på mavefornemmelserne. Fra venstre: Esben Persson, Mathias Bertelsen, Anders Bach Grønbæk og Jonas Fonnesbæk Lodahl. Foto: Axel Schütt.

RELATEREDE ARTIKLER

SPOTTED – MEST POPULÆRE LIGE NU

PRØV AVISENS NYHEDSAPP

Og til efteråret står de bag en ny århusiansk foto- og kortfilmsfestival for unge nordiske talenter.

Det lyder næsten som en historie, der burde filmatiseres:

Fire unge mænd tager på en halsbrækkende jordomrejse; kommer hjem, samler de kreative kræfter og etablerer et mediebureau.

På et års tid får firkløveret så megen medvind, at arbejdet med reklamefilm udvides til både at lancere en øl og arrangere en stor, nordisk foto- og filmfestival.

Kridt skoene, spids ørerne og mød Miau Miau Factory.

Bag bureauet står Mathias Bertelsen, Esben Persson, Anders Bach Grønbæk og Jonas Fonnesbæk Lodahl.

De fire kammerater er bare 22-23 år. De har ingen videregående uddannelser, men har som antydet fuld skrald på forretningen.

Festivaler og musikvideoer

Ikke at de falder over hinanden for at råbe højest, da vi mødes på kontoret i Mejlborg-bygningen på Kystvejen.

Måske skyldes det opvæksten i henholdsvis Vejle og Herning; storskrydende smartness er under alle omstændigheder ikke en etiket, der klæber sig til kvartetten, når man er i selskab med den.

Der er ellers nok at skrive hjem om.

Miau Miau Factory har siden etableringen for et års tid siden løst opgaver for både Roskilde Festival, Smukfest i Skanderborg, Danhostel og Kræftens Bekæmpelse.

Ligesom det er blevet til flere musikvideoer; aktuelt med den danske dancehall-artist Kaka.

Trækker talenter til Aarhus

Til oktober arrangerer Miau Miau »Factory Aarhus Independent Pixels«. En foto- og kortfilmsfestival på Godsbanen med deltagelse af unge talenter fra hele Norden.

Ideen til festivalen opstod, da firkløveret fik øjnene op for fraværet af »ungdommelige platforme, hvor man kan afsætte de her film«, som Esben Persson siger.

»Vi har mange filmfestivaler i Danmark, men det bliver tit lidt fornemt; det er tit den røde løber, der bliver rullet ud. Når det bliver så eksklusivt, er der mange kortfilm, der går tabt.«

Nonprofit-festivalen, der netop har åbnet for tilmeldinger, rummer fire kategorier.

I juryen sidder, foruden fotografer og filminstruktører, blandt andre rektor ved Den Danske Filmskole, Vinca Wiedemann.

Kunne ikke blive vildt nok

Venskabet mellem de fire i Miau Miau Factory blev for alvor forstærket, da de i april 2012 begav sig ud på en dramatisk dannelsesrejse.

»Vi tog på en jordomrejse med det formål at lave en kortfilm. Den fik vi dog aldrig gjort færdig.«

»Samtidig havde vi sammensat turen sådan, at vi vidste, at vi ville få afprøvet vores egne grænser«, fortæller Esben Persson.

Udgangspunktet var Moskva, hvor kammeraterne hoppede på et tog, der skulle bringe dem til først Mongoliet og siden Kina.

»I Rusland steg vi af i Irkutsk for at tage ud til en ø i Bajkalsøen. Vi gik bare. Og endte i en fuldstændig vanvittig snestorm. Det var et rent helvede. Vi kunne slet ikke se, hvor vi var, og endte med at vandre i over 12 timer for at komme væk derfra.«

»Ja, det kunne ikke blive vildt nok,« siger Jonas Fonnesbæk Lodahl og mindes en omtrent 2000 kilometer lang kanotur i Alaska.

»Det var vi dumme nok til at gøre. Men vi kom da igennem!«

To biler i brand

I Rusland mødte de mafia-lignende typer, der truede med at klippe fingrene af de nysgerrige danskere, hvis ikke de hostede op med kontanter her og nu.

Og da eventyret ramte USA, købte de to biler fra begyndelsen af 80’erne, der på nærmest tegnefilmsagtig vis begge brød i brand undervejs på de endeløse highways.

»Vi blev en hel del ældre på den tur!« siger Anders Bach Grønbæk.

»Vi blev fortrolige med vores mavefornemmelser og lærte at tyde mennesker og situationer, som vi aldrig havde prøvet før.«

Det hele blev finansieret via arbejde, lån og opsparinger.

Akkurat det samme gør sig gældende for etableringen af Miau Miau Factory.

Troen cementeret

»Da vi sidste sommer besluttede os for at søsætte firmaet, gik der ikke lang tid, før vi fik de første job. Det gav troen på, at vi havde noget at arbejde videre med,« siger Mathias Bertelsen.

»Derudover har vi alle haft en idé om, at hvis man selv kan, så skal man også gøre det,« siger Esben Persson.

»Det er spændende at kunne modbevise hele det her samfundsdogme om, at man skal gøre tingene på en bestemt måde«.

»Derfor var det også vigtigt for os, da vi startede, at det skulle være mere end et bureau«, fortsætter han.

»Vi har store visioner og en anderledes tilgang til det at lave reklamer.«

Udnyt dine kvaliteter

Det anderledes består blandt andet i det rent stilistiske – og så vil de fire gerne lave reklamer, der groft sagt mere fokuserer på følelser, end virksomhedernes »fastlåste idé om, hvad reklamer er.«

Efter en længere snak om krav til unge i dag om at drøne igennem uddannelsessystemet uden megen plads til hverken eventyr eller reflektioner, siger Esben Persson:

»Jeg påstår ikke, at vi lærer andre en hel masse. Men jeg tror, at mange vil kunne tage ved lære af at gøre tingene selv. Eksperimentere med sine evner – og udnytte sine kvaliteter.«

Rollemodeller? Ja, de bruger ikke ordet.

Men det stod nu alligevel på blokken – efterfulgt af et udråbstegn, da samtalen med firkløveret skulle koges ned til nærværende linjer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: